A kis- és közepes méretű vállalatok is spórolhatnak a cégautókon

Számottevő különbségek mutatkoznak a cégautók lízingdíjában a vállalatok nagyságát vizsgálva, derül ki a LeasePlan Hungária Zrt., hazánk vezető flotta- és gépjárműkezelőjének elemzéséből. A vállalatméret növekedésével alacsonyabb autónkénti havi ráfordítások a jellemzőek, de már a kis- és közepes vállalatok is jelentős költségcsökkentést érhetnek el a megfelelően választott flottakezelő partner segítségével.

A kilencezer gépjárművet üzemeltető LeasePlan Hungária Zrt. adatai szerint átlagosan nettó 113 ezer forintba került havonta a tavalyi évben egy vállalati gépkocsi tartósbérlete. A több száz autót bérlő nagyvállalatok 104 ezer forintot, a kis- és közepes méretű vállalatok 143 ezer forintot, míg az egy-két autós mikro vállalatok 160 ezer forintot fizettek ki átlagosan havonta egy vállalati gépkocsi nettó havidíjára. Az autók bruttó értékében is megmutatkozik ez az eltérés, hiszen a nagy flottáknál 4,9 millió forintba, a KKV szektorban 5,6 millió forintba, a mikro cégek esetében pedig 6 millió forintba kerültek átlagosan a 2011-ben vásárolt autók. Ezek az összegek tartalmazzák a gyári és az utólag beszerelt extrák értékét is. A LeasePlan által kezelt autóparkban 2011-ben – a különböző vállalati méreteket együtt tekintve – a cégautók beszerzési ára átlagosan 5,1 millió forint volt. A nagyvállalati szektorban a LeasePlan által tavaly vásárolt legdrágább autó egy BMW 525d Touring 18 millió forintért, a KKV szektorban egy BMW 525d 16 millió forintért, a mikró vállaltoknál pedig egy 11 millió forint értékű Volvo Xc 70.

A mikro vállalkozások esetében az egy autóra vetített bruttó érték azért magasabb, mert ezek a cégek tipikusan mindössze egy-két – a tulajdonosok, ügyvezetők által használt –, felső-közép kategóriás, 5-10 millió forint értékű autót finanszíroztatnak operatív lízing konstrukcióban. A KKV-k és a nagyvállalatok esetében már nagyobb, öt, tíz, ötven vagy akár több száz autós flották szerepelnek az elemzésben. Itt jellemzően alacsonyabb az átlagos járműérték és ezzel párhuzamosan a havidíj is, hiszen a tipikusan közép és alsó-közép kategóriás flottamodellek az átlagszámításnál kompenzálják a vezető munkaköröket betöltő kollégáknak rendelt felső, felső-közép kategóriás autók magas beszerzési értékét.

Az olyan piaci esemény, mint a gázolajat sújtó tavaly év végi jövedéki adó emelés, nem érzékeltette hatását a hazai gépjármű regisztrációs számokban. Tavaly a 2010-es évhez képest 8%-al nőtt a dízel motoros járművek részesedése a LeasePlan flottában. A kis- és közepes vállalatoknál hatszor annyi dízel autót szereztek be, mint benzinest, de a nagyvállalatoknál is háromszoros volt a dízel hajtás dominanciája. A mikro cégeknél a két üzemanyagtípussal működő modellek felefele arányban voltak jelen a 2011-es beszerzéseknél. A 2012-es első negyedéves forgalomba helyezési adatokat vizsgálva továbbra is a dízel motoros járművek uralkodása figyelhető meg.

Pesti Tímea, a vállalat kereskedelmi igazgatója szerint a nagyvállalatok mellett a KKV szektor számára is racionális megoldást jelent a flottakezelő bevonása az autópark finanszírozásába, üzemben tartásába. Sőt, idén az áfa visszaigénylési szabályok kedvező változásának köszönhetően még több maradhat a vállalati kasszában, ha tartós bérleti konstrukciót választanak. “A kis- és közepes vállalatoknál általában limitált erőforrások állnak rendelkezésre a gépkocsiparkhoz kapcsolódó napi feladatok ellátására, az adott vállalati tevékenységhez, munkakörökhöz a leggazdaságosabb modellek kiválasztására, a cégautó szabályzat kialakítására, vagy a járművek üzemeltetési költségeinek elemzésére, optimalizálására. A szakértő flottakezelő ellátja ezeket a feladatokat, és a vállalat stratégiai céljaival összhangban állítja össze tanácsait, mellyel hosszútávon csökkenthetők a járműparkhoz kapcsolódó költségek.” – mondta el a szakember.

Mi jár a fejedben?

chemistry assignment help online argumentative essay rutgers essay help engineering homework help description essays writing