Előzési tilalom a nehéz tehergépkocsiknak

A kormány döntése alapján a 7500 kg-ot meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsikkal és vontatókkal (ezek járműszerelvényeivel) az azonos irányban két forgalmi sávval rendelkező magyarországi autópálya- és autóútszakaszokon reggel 6 és este 22 óra között előzni tilos. A KRESZ ezen módosítása 2011. január 1-jén hatályba lépett hatályba.

A tehergépjárművek az egyik legkomolyabb baleseti veszélyforrást jelentik a közutakon, közlekedésük kockázata meghaladja más járművekét. A nehéz tehergépjárművek előzési manőverei a járművek nagy tömege, az előző és előzött jármű többnyire alacsony sebességkülönbsége miatt kiemelten veszélyesek. A balesetek során nagyobb mértékben rongálódnak a járművek, így a bekövetkező személyi sérülések is jellemzően súlyosabbak.

Ha egy kamion az alacsony sebességkülönbség ellenére egy másik előzésébe kezd, hosszú perceken és kilométereken át eltarthat, amíg végre elé tud kerülni. Eközben a két jármű mögött számos gyorsabb autó torlódik fel és kényszerül végigvárni a nehézkes, sokszor indokolatlan és nem egyszer veszélyes manővert. A kormány e kockázatos gyakorlat visszaszorítása érdekében vezette be az előzési tilalmat a tehergépkocsik egy körére, mintegy 1200 kilométernyi útszakaszokra, a nappali órákra. Az érintett járműveknek olyan követési távolságot kell tartaniuk, hogy közéjük legalább egy, szintén a tilalom hatálya alá tartozó járműszerelvény biztonságosan besorolhasson.

A jogszabályi tilalom a háromsávos utakra (pl. M1, M3 több kapaszkodósávos szakasza, M7 Székesfehérvár-Budapest irány) nem terjed ki. Az egyes túlterhelt szakaszokon érvényes, szigorúbb (a 3500 kg-ot meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű járművekre vonatkozó, időkorlát nélküli) tiltást táblák jelzik.

A rendelkezés a közlekedés megkönnyítését és biztonságosabbá tételét szolgálta. Bevezetésével a gyorsforgalmi utakon személygépkocsival elvileg csökkentek az eljutási idők, nőtt a haladási sebesség az előzősávban, mérséklődtek a baleseti kockázatok.

A rendelkezés „károsultjai” azon kamionsofőrök, akik a korlátozás miatt akár több tíz km-en keresztül is kénytelenek követni az általuk utolért – de a részükre megengedett maximális sebességnél alacsonyabb sebességgel haladó – lassúbb járműveket, melyek műszaki állapota nem teszi lehetővé, hogy megrakottan elérjék azt az optimális sebességet, mely autópályán minden közlekedésben részt vevő járműtől elvárható lenne.

fotó: http://www.freedigitalphotos.net/images/view_photog.php?photogid=1539

Mi jár a fejedben?

college admission essay services i need money what can i do dissertation writing service uk academic writing services company custom narrative essay