A bonus-malus rendszer változásai

roncsA 19/2009. (X. 9.) PM rendelet tartalmazza a kötelező felelősségbiztosítás díjával összefüggő bonus-malus rendszert, az abba történő besorolást, illetve a kártörténeti igazolások kiadásainak 2010. januártól hatályos szabályait.

A bonus-malus rendszer egy A00 alap, 10 bonus és 4 malus osztályból áll és a személygépkocsira, motorkerékpárra, autóbuszra, tehergépkocsira, vontatóra, mezőgazdasági vontatóra terjed ki. A besorolást a biztosító végzi el a kármentes időszak, illetve az okozott – a biztosító kártérítési kötelezettségét kiváltó – károk száma alapján, az itt is bemutatott táblázatban meghatározott módon. A biztosító köteles a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási egyedi szerződéseit a bonus-malus rendszer szerint nyilvántartani.

Az érintett szerződés vonatkozásában a bonus-malus rendszerrel járó előnyök és hátrányok a szerződő üzemben tartó személyéhez fűződnek, függetlenül attól, hogy az üzemben tartó gépjárművét ki vezette. Ha azonban az adott gépjárművet jogtalanul használatba veszik, és erre vonatkozóan a nyomozó hatóságnál büntető feljelentés tételére kerül sor, úgy a gépjárművel okozott kár a szerződés besorolását nem érinti.

Egy adott biztosítási időszakon belül a szerződés besorolása nem változik. A rendszerbe újonnan belépők szerződése A00 osztályba kerül, kivéve a hozott kárelőzményi igazolás figyelembevételével létrejött szerződést. A szerződés besorolása egy osztályt emelkedik, ha a szerződés a vonatkozó megfigyelési időszakban legalább 9 hónapig hatályos és a teljes időszakban kármentes volt. Minden egyes káresemény bekövetkezése a szerződést a meglévőnél két osztállyal lejjebb sorolja be, ha azonban a káresemények száma a megfigyelési időszakban eléri a négyet, akkor a szerződés automatikusan a legrosszabb, M04 kategóriába kerül besorolásra.

Az üzemben tartó által az adott szerződés vonatkozásában már megszerzett besorolása megmarad, ha az adott szerződés érdekmúlás miatt megszűnik, és az üzemben tartó a szerződés megszűnését követő két éven belül ugyanazon gépjármű-kategóriába tartozó gépjárműre új szerződést köt.

A biztosító köteles a hozott kárelőzményi igazolást a besorolásra vonatkozó szabályok szerint figyelembe venni, amennyiben az igazolás tartalmazza az adott biztosítónál nyilvántartott időszakot, a kármentességet, illetve azt a tényt, hogy az üzemben tartó a szerződés hatálya alatt hány, a biztosító által elismert vagy vele szemben jogerősen megítélt kárt okozott. A biztosító a besorolásnál kizárólag az utolsó, időben egybefüggő időtartamra vonatkozó igazolást vagy igazolásokat veheti figyelembe.

Az üzemben tartó jogosult arra, hogy a biztosítónak a teljes kárkifizetés összegéről szóló írásbeli értesítését követő 45 napon belül a teljes kárösszeget a biztosítónak megfizesse. Ha az üzemben tartó a kárösszeget a biztosítónak megfizette, a szerződés besorolása a káresemény vonatkozásában nem romlik.

Biztosítóváltás esetén az előző biztosító az adott gépjárművet illetően köteles írásban igazolást kiadni a kártörténeti adatról a biztosító részére, annak ez irányú kérése esetén, az igénylés beérkezését követő 15 napon belül (kártörténeti igazolás). A biztosító a besoroláshoz szükséges adatok megérkezéséig az üzemben tartó által benyújtott tájékoztatás, vagy az üzemben tartó nyilatkozata alapján állapítja meg a szerződés előzetes besorolását, ezek hiányában a szerződést előzetesen az A00 bonus-malus osztályba sorolja. Ha az üzemben tartó tájékoztatást nem nyújt be, továbbá az előző biztosító megnevezését és a vonatkozó biztosítást igazoló okirat számát nem adja meg, vagy erre vonatkozó valótlan adatot közöl, úgy a biztosító a szerződést az M04 osztályba sorolja. Ha a besoroláshoz szükséges adatok egyéb, meg nem határozott okból kideríthetetlenek, a biztosító a szerződést az A00 osztályba sorolja.

Bonus-malus osztályba sorolás személygépkocsi, motorkerékpár esetén

Kiinduló osztály  Megfigyelési időszak kártörténeti adata alapján

0 kár  1 kár  2 kár  3 kár  4 vagy több kár

B10    B10  B08  B06  B04   M04

B09    B10  B07  B05  B03   M04

B08    B09  B06  B04  B02   M04

B07   B08  B05  B03  B01   M04

B06   B07  B04  B02  A00   M04

B05    B06  B03  B01  M01   M04

B04    B05  B02  A00  M02   M04

B03    B04  B01  M01  M03   M04

B02    B03  A00  M02  M04   M04

B01    B02  M01  M03  M04   M04

A00    B01  M02  M04  M04   M04

M01    A00  M03  M04  M04   M04

M02    M01  M04  M04  M04   M04

M03    M02  M04  M04  M04   M04

M04    M03  M04  M04  M04   M04

Hozzászólások

  1. Boza István says:

    Elcsúsztak a táblázat oszlopai, az első oszlop a kiinduló osztály, a következő oszlopok rendre 0 kár, 1 kár, 2 kár, 3 kár, 4 vagy több kár

  2. végrehajtó says:

    Szeretnék valakitől segítséget kérni !
    Nyolc éve van folyamatosan autóm és semilyen baleset ,koccanás vagy díj nem fizetésem, nem volt. Hogy lehet hogy a biztosítónál még mindig a B1 -ben vagyok
    és e-szerint számolják a biztosításom !
    Történetem a HUNGÁRIA-biztosítónál kezdtem
    ahol indult a biztosításom majd hat év után váltottam egy másikhoz. A HUNGÁRIA kiadott egy kármentes besorolású bizonylatot erre az időszakra B1 vonatkozásában .
    Az új biztosítom szerint akinél második éve vagyok még mindig csak a B1 -ben vagyok!
    Kihez fordulhatok ezzel a problémámmal ,ugyanis évekóta jóval magasabb kategoriát fizetek mint amit kellene !

  3. Hol van most a biztosítása?

  4. Boza István says:

    Látni kellene a papírokat, de valószínűsítem, hogy adminisztrációs hiba történt a Hungáriánál, hiszen 6 év után nem B1, hanem B5 osztályban kellett volna lenni. Az új biztosító is az A0-ról indított ezek szerint. Lehet, hogy gépkocsi csere is volt közben, s emiatt is A0-ról indult újra a besorolás.
    Mindenesetre a jelenlegi biztosítót érdemes lenne megkérdezni személyesen a paírok bemutatásával együtt, vagy akár még a Hungáriához is vissza lehet menni, hisz a számítógépükön ott kell lenni az adatoknak.

  5. Nagy István says:

    Sziasztok!

    Abban szeretnék segítséget kérni, hogy ha már megkötöttem a jövő évi 2010-es biztosításomat egy másik biztosítónál(2009-es KÖBE, 2010-es Posta Bizt.),egy alkusz portálon keresztül, és a megkötés után kárt okozok, akkor az érinti-e a 2010-es besorolásomat, vagy maradok a szerződésben leírtaknál???
    A választ előre is köszönöm!!!

  6. Kedves István!
    Sajnos nincs jó hírem: a bónuszigazolást azért adják ki januárban, mert a megkötés után okozott, még ezévi kár esetén visszaesik a bónusz. Vagyis változni fog a jövő évi biztosítási díj.
    Üdv: Mudri István
    Mudri István

  7. Nagy István says:

    Nagyon köszönöm a gyors választ!

  8. horváth timea says:

    sziasztok.volt egy kisebb koccanásom,és a B10,visszaesett B8-ra.a biztositó azt mondta,hogy ez 20%-os fizetési növekedést jelent.én eddig 3900 ft-ot fizettem,de mért van akkor az,hogy most 6900 ft-ot fizetek,szerintem ez nem 20%,hanem hanem majdnem a 100%-a,vagy lehet hogy nemtudok jol számolni?ez felháboritó,mert 20 éve balesetmentes tagja vagyok az allianznak,és nemértem,mi ez a félraszámolt összeg,amit persze ha törik ha szakad fizetni kell.

  9. Szia Tímea!
    Megnézted máshol a biztosítási díjadat?
    Lehet, hogy váltanod kellett volna biztosítót.
    Mudri István

  10. Krauszné B. Gyöngyi says:

    B 10 -ben vagyok most volt egy koccanásom .
    B 8 leszek Allianz negyedévesem 5 610 ft
    most menyire számithatok ?
    65 000 ft a kár . Érdemes a két osztályt föláldoznom ?
    Köszönöm a segitséget : Brecsi

  11. Kedves Gyöngyi!
    Sajnos nem tudom, mennyire fogják”büntetni” a koccanását a következő évben. A biztosítók októberben hozzák nyilvánosságra a jövő évre vonatkozó díjaikat.
    Arra gondol, hogy kifizeti a kárt?
    Amennyiben így tenne, akkor marad a bónuszbesorolása.
    Üdvözlettel:
    Mudri István

Mi jár a fejedben?

creative writing for high school students argumentative essay homework alabama do my homework for me online thesis writers services