Változások az ügyfélkapus rendszerben

bankrablas

A jövőben cégek is létesíthetnek ügyfélkapus belépést, nem csak magánszemélyek, valamint akár elektronikus aláírás nélkül is létesíthetünk ún. ideiglenes ügyfélkapus belépést. Eljárásbeli könnyebbség, hogy mindezeket nem papír alapon, hanem elektronikusan lehet majd intézni.

Az erről szóló kormányrendelet szerint két lényeges változás várható az ügyfélkapus rendszerben:

1. Eddig kizárólag papíralapon lehetett ügyfélkapus belépést igényelni, október hónaptól erre lehetőség van elektronikusan is. Ezen belül is két lehetőség adódik:

a) Ha már valaki Okmányirodában regisztráltatta magát, akkor az ügyfélkapu létesítésére vonatkozó elektronikus űrlapot küldi be. Ha az űrlapon megadott adatok és az elektronikus aláírás ellenőrzése sikeres volt, a központi rendszer elektronikus levélben tájékoztatja a felhasználót a regisztráció sikeréről, és a tárolt adatokról.

b) Okmányirodai regisztráció nélkül is lehet ügyfélkapus belépést igényelni, azt azonban nem tudja a magánszemély elektronikus aláírással ellátni. Ebben az esetben a központi rendszer az elektronikus űrlap benyújtását követően létrehozza ugyan az ügyfélkaput, de az elektronikus kapcsolattartásra csak korlátozottan használható. A kormányzati portál szolgáltatáslistája feltünteti majd, hogy melyik szolgáltatások érhetők el ilyen típusú ideiglenes regisztrációval. Ehhez az ügyfélkapuhoz nem fog tartozni értesítési tárhely. Az ideiglenes ügyfélkaput létrehozó magánszemélynek az erre vonatkozó elektronikus űrlap elküldésétől számított harminc napon belül személyesen is meg kell jelennie valamely okmányirodában vagy más regisztrációs szerv előtt, ellenkező esetben a létrehozott ügyfélkapus belépés törlésre kerül.

2. Az elképzelések szerint jövő évtől nem csak magánszemélyek, hanem cégek, vállalkozások is regisztrálhatják magukat ügyfélkapus belépésre, melynek elnevezése „hivatali kapu”, gazdálkodó szervek esetében „cégkapu”. A cégkapu regisztrációját az okmányirodák és a személyi adat- és lakcímnyilvántartó szerv végzi. A regisztráció a kormányzati portálról letölthető elektronikus űrlappal elektronikusan, vagy ugyanennek a kinyomtatott változatával személyesen történhet. A cégkapu regisztrációja azonban – a magánszemélyek regisztrációjától eltérően – igazgatási szolgáltatási díjköteles. A díj összege megegyezik az általános tételű eljárási illetékkel, melynek összege jelenleg 2.200 forint. A regisztrációt csak az ügyfélkapuval rendelkező, a cég képviseletére egy személyben feljogosított személy végezheti el a saját ügyfélkapuján keresztül. Amennyiben ilyen nincs a szervezetben, úgy erre a tevékenységre esetileg kell meghatalmazni egy személyt, aki már rendelkezik ügyfélkapuval.

Mi jár a fejedben?

homework answers online comparative essay scholarships for high school seniors 2013 custom paper services online essay help chat