Nagy teljesítményű személygépkocsik adója

oldtimerKorábbi cikkünkben a 2010. január hó 01-től életbe lépő vagyonadó kapcsán a lakóingatlanok adójáról írtunk. Ugyanezen törvény rendelkezik a nagy teljesítményű személygépkocsik adójáról, most ezt fejtjük ki részletesen.

Az egyes nagy értékű vagyontárgyakat terhelő adóról szóló 2009. évi LXXVIII. törvény V. fejezete foglalkozik a nagy teljesítményű személygépkocsik adójával. E szerint adóköteles a 125 kilowatt (170 lóerő) teljesítményt elérő hajtómotorral rendelkező személygépkocsi, az OT (Old Timer) betűjelű rendszámtáblával ellátott személygépkocsik kivételével.

Az adót a naptári év első napján a személygépkocsi hatósági nyilvántartásban (forgalmi engedélyében) feltüntetett tulajdonosnak kell megfizetnie, legyen az természetes személy vagy jogi személy (ha véletlenül több tulajdonos is van, akkor a tulajdonosok tulajdoni hányadaik arányában adóalanyok). Annak, aki év első napján tulajdonos, az adókötelezettsége egész évre fennáll, függetlenül attól, hogy akár január 2-án eladja az adó tárgyát képező nagy teljesítményű személygépkocsiját. Ugyanígy, aki februárban vesz és ugyanezen év novemberében elad ilyen személygépkocsit, nem válik adóalannyá, azaz neki nem kell ilyen adót fizetnie.

A magánszemély adózó az egyes nagy értékű vagyontárgyakat terhelő adót – így a nagy teljesítményű személygépkocsi adóját is – a személyi jövedelemadóról szóló bevallásában, az eva alany az eva bevallásában, a nem magánszemély adózó a társasági adóról szóló bevallásában vallja be.
Az adót az adóévben két egyenlő részletben kell megfizetni. Az első részletet az adózóra irányadó éves bevallás benyújtására előírt határidőig (magánszemély esetében május 20-ig), a második részletet az adóév szeptember 30-áig kell megfizetni.

Az adó alapja a személygépkocsi hatósági nyilvántartásban (forgalmi engedélyében) feltüntetett teljesítménye kilowattban kifejezve. Ha a teljesítmény lóerőben van feltüntetve, akkor azt 1,36-tal el kell osztani, hogy megkapjuk a kilowatt-ban kifejezett teljesítményt.

hummer
Az adó mértéke a gépjárműadóról szóló törvényben meghatározott gépjárműadó mértékének 2-szerese a 125 kilowatt teljesítményt elérő és 175 kilowatt teljesítményt meg nem haladó, 2,5-szerese a 175 kilowatt teljesítményt meghaladó és 200 kilowatt teljesítményt el nem érő, és 3-szorosa a legalább 200 kilowatt teljesítményt elérő személyszállító gépjármű után. Az adó mértéke tételesen tehát az alábbiak szerint alakul (a gépjárműadó mértéke is emelkedik 2010. január 01-től, a következő táblázatokban már az új gépjármű adó mértékek alapján számított nagy teljesítményű személygépkocsik adóját tüntetjük fel):

A) 125 és 175 kilowatt teljesítmény között:
A gépjármű
- gyártási évében és az azt követő 3 naptári évben 690 Ft/kilowatt,
- gyártási évet követő 4-7. naptári évben 600 Ft/kilowatt,
- gyártási évet követő 8-11. naptári évben 460 Ft/kilowatt,
- gyártási évet követő 12-15. naptári évben 370 Ft/kilowatt,
- gyártási évet követő 16. naptári évben és az azt követő naptári években 280 Ft/kilowatt.

B) 176 és 200 kilowatt teljesítmény között:
A gépjármű
- gyártási évében és az azt követő 3 naptári évben 862,50 Ft/kilowatt,
- gyártási évet követő 4-7. naptári évben 750 Ft/kilowatt,
- gyártási évet követő 8-11. naptári évben 575 Ft/kilowatt,
- gyártási évet követő 12-15. naptári évben 462,50 Ft/kilowatt,
- gyártási évet követő 16. naptári évben és az azt követő naptári években 350 Ft/kilowatt.

C) 200 kilowatt teljesítmény felett:
A gépjármű
- gyártási évében és az azt követő 3 naptári évben 1.035 Ft/kilowatt,
- gyártási évet követő 4-7. naptári évben 900 Ft/kilowatt,
- gyártási évet követő 8-11. naptári évben 690 Ft/kilowatt,
- gyártási évet követő 12-15. naptári évben 555 Ft/kilowatt,
- gyártási évet követő 16. naptári évben és az azt követő naptári években 420 Ft/kilowatt.

A táblázatból kiszámítható, hogy egy 150 kilowatt teljesítményű 8 éves autó után az adó összege 69.000 Ft, míg egy 250 kilowattos 2 éves autó után az adó összege 258.750 Ft. Viszont a fizetendő adó összegéből minden esetben levonható az adóévre kivetett gépjárműadó összege, ami az előbbi példánál 34.500 Ft, utóbbi esetben 86.250 Ft. Plusz adófizetési kötelezettségként így tehát 34.500 Ft, illetve 172.500 Ft jelenik meg.

50%-os adókedvezmény illeti meg a kizárólag elektromos meghajtású és hybrid meghajtású személygépkocsit, valamint annak az adóalanynak egy darab személygépkocsiját, aki szülőként háztartásában 3 vagy annál több gyermeket nevel.
Az előbbi példáknál maradva az első gépkocsi után – 150 kilowattos – gyakorlatilag nem kell plusz adót fizetni, ha az hybrid meghajtású, vagy annak tulajdonosa legalább három gyermeket nevel saját háztartásában. Ugyanezen feltételek fennállása esetén a második gépkocsi  – 250 kilowattos, 2 éves – plusz adóterhe 43.125 Ft.

Hozzászólások

  1. fasza cikk.

  2. toyota sport says:

    Mi az,hogy levonható a gépjárműadó összege?

    “Viszont a fizetendő adó összegéből minden esetben levonható az adóévre kivetett gépjárműadó összege”

    Megemelték az adót,h ne kelljen befizetni a felét???
    Ki von le hova és mit?
    Ha valaki ezt jobban érti akkor írja már le pls

  3. Boza István says:

    Két különbözó adóról van szó. A gépjárműadót (súlyadót) eedig is kellett fizetni az Önkormányzatok felé. Az új adót, a nagy értékű személygépjárművek adóját az szja bevellásban kell bevallani. Mivel egy vagyontárgy után két jogcímen elvileg nem szabad adót fizettetni, ezért ez utóbbi adóból (negy értékű személygépjárművek adója) levonható a “hagyományos” gépjárműadó (súlyadó)összege.

  4. hölgy tulajdonos says:

    Aki ezeket a törvényeket hozza,annak mindegy hogy mennyit fizet,mert tutira nem minimálbért keres.Lassan már egy öreg autó is luxusnak számít?Mert újra eddig sem telt,de ezután meg nem is fog.Teljesen kisemmizik az embereket!Most akkor váltson mindenki biciklire vagy gyalog közlekedjen?Emeljék már meg a fizetéseket,hogy az adót majd betudjuk fizetni!Vagy önök,akik ezt az egészet törvénybe foglalták,fizessenek már ki mindent minimálbérből!Menne?

  5. szerkesztő says:

    Szeretném pontosítani: A törvényeket nem mi hozzuk, mi csak informáljuk az olvasót a törvényekről.
    Másrészt viszont szolidáris állampolgárként egyetértek azzal, hogy aki több ezer köbcentiméteres autóval szeret közlekedni, netán légi járműve,yachtja van, mivel “kissé” jobban igénybe veszi a környezetet a szennyezőanyag kibocsátásával, az esetleg fizessen többet a közösbe.
    Üdvözlettel:
    A szerkesztő

  6. Kyra25 says:

    Két éve végre sikerült venni egy megbízható, 16! éves autót, aminek a javítására nem kell a “gatyánkat” is ráfizetni, erre megadóztatják!
    Ez nevetséges, szóval luxus, ha gyorsabban megyünk fel a dombra egy 16 éves kocsival?
    Át kellene gondolni a luxus fogalmát a képviselőknek!
    Nem igazán érzem magam “luxus”-ban, mikor egy normális havi bevásárlást nem tudunk megejteni.

    Egy fiatal házaspár

  7. Bátovszki Zoltán says:

    -Emberek! Semmi gond kell a segély a “RÁSZORULÓKNAK” /mindenki tudja kire gondolok!!!! / de ne ennnyit jó?! Azon is el kéne gondolkodni hogya a mai autóárak,űzemanyagárak mellett a tízenéves turbós autók vagyontárgyak??????? Ráadásul tényleg hol itt az előnyöm a városban esetleg az autopályán ahol egyből büntetnek? Minden tiszteletem azoké az embereké akik nálam okosabbak többet keresnek és az ORSZÁGOT írányitják /ami ennyi élősködő mellet és nem csak a politikusokra vezetőkre gondolok!!! / de ezt át KELL gondolni!!! FIZETEK igen ha kell mindenféle államérdek megöveteli és talán az én gyermekemnek is jobb lesz majd de NEM ENNYIT!!!! ” Sima” teljesítmény/súly/ adó + 5 max. 10 ezer forintot ez reális a többi vérlázitó és ELFOGADHATATLAN!!!!!!! FIZESSEN ARÁNYOSAN TÖBBET AKI TÉNYLEG NAGYÉTÉKŰ AUTÓ VÁSÁROL IGEN FUT NÁLLUNK IS JÓPÁR DARAB… kÖSZÖNETTEL

  8. ramszesz says:

    Ez iszonyat!
    Én ma halottam erről a dologról és kiakasztott teljesen! ezzel a birka Magyar néppel mindent meg lehet tenni. Miért nem emelik fel havi 1 millióra az adókat meg a havi közüzemi számlákat és akkor biztos, hogy nyomor lesz féléven belül. Ugyis ez lesz a vége. Speciál van egy 149 kw os 20 éves autóm amit csak hétvégén használok, mert már az állandó emelések mellett többre nem futja. Ezek után szerintem, meg amiket még kitalálnak jobb ha magamra gyujtom. Teljesen hazavágják az embereket és egyre szegényebbek leszünk. Én nem tudom, hogy az ilyenek ellen nem lehet tenni valamit? Talán egy sztrájk megoldaná vagy nem tudom!

  9. Levo 26 says:

    Üdvözlöm az olvasót!

    Tanulok, Dolgozok, Adózok… Miért is?

    Itthon ülök a monitorom előtt. Ma is tárgyaltam egész nap, csak 22:00 körül estem haza. Holnap az egyetemre is be kell mennem a munkám mellett…

    Igyekszem megismerni és megérteni azokat a döntéseket, amelyek akár több százezer embert érintenek.

    Lássuk, mim van:
    1995 V6 – 2500 cm3 – 175 LE Opel – Luxusadó, értem :) valóban az… ???? Ha lemérném a teljesítményét és a tények azt igazolnák, hogy már rég nem képes leadni 175 LE-t, sőt 169 LE-t sem, akkor is meg kell fizetnem a “luxus” :) adót????

    Milyen hatásai lesznek az autópiacra?
    Mi a célja ennek a döntésnek?
    Milyen módon szolgálja a köz érdekét?

    Valójában kiket érint hátrányosan?

    1) Eladja mindenki áron alul az autóját?, hogy vegyen egy “nem luxus” autót?

    Apropó! a luxus a döntéshozók aspektusából,
    avagy
    a nem luxus kategória: AUDI A4 Avant 1.8 T FSI S-Line, 160 LE, ami röpke 12 000 000 HUF, ugyan már ez mitől lenne luxus… Bezzeg az én Opelem, ami 800 000 HUF, na az már luxus!!!

    2) Kinek rossz ez a döntés igazán? AKI EZT MOST OLVASSA NAGY VALÓSZÍNŰSÉGGEL azért teszi, mert elégedetlen és csalódott, mert nagyon nem mindegy, hogy ki kell-e fizetni még további évi 50-60 000 HUF-ot.

    Az a réteg, aki nagyobb teljesítményű, öregebb de megbízható autót használ, ami mellesleg sokszor kedvezőbben fogyaszt, így kevesebb káros anyagot bocsájt ki, mint egy széttaposott 1000 cm3 polo.

    NEM HISZEM EL, HOGY ILYEN DÖNTÉSEK SZÜLETNEK!!!

    Muszáj ismét elgondolkodnom:

    Azok, akiket azzal bízott meg egy nemzet, hogy alakítsanak ki egy élhető országot. Jó érzés legyen Magyarnak lenni Magyarországon. Mindent megtettek, hogy úgy keljen fel egy ország minden reggel, hogy attól fél ma is rossz döntést hoznak a honatyák…

    És senki nem tesz semmit…

  10. hölgy tulajdonos says:

    Elcserélném 19éves,151 kw-os,500 ezer ft-ot érő,de aránylag jó állapotú luxusautómat,egy olyan nem luxusautóra ami 14 millió ft-ot ér,és nem kell utána luxusadót fizetni.Bármilyen gyártmány érdekel!

Mi jár a fejedben?

geography essays i cant do my homework essay writing for kids college essays to buy dissertation editing